Ušetřete na dopravném!

Není nic jednoduššího!
Nechte si posílat zásilky službou Zásilkovna.cz a ušetřete tak hromadu peněz a času, nesmyslně stráveného u přepážek na poště.

Doprava zásilky je touto cestou až 4x levnější než standartní doprava zásilky poštou.

Jak to funguje? Mrkněte sem.



Úvod » Sportovní výživa » Proteiny

Sportovní výživa / Proteiny

Proteiny

Základními stavebními kameny pro téměř veškeré procesy v těle slouží bílkoviny. Proteiny si tělo neumí ukládat do zásob, proto je žádoucí je doplňovat ve stravě nebo v doplňcích stravy. Proteiny slouží k nárůstu svalové hmoty, udržení svalové hmoty za minimálního ukládání zbytečných tukových zásob. Bílkoviny také slouží jako regenerace po náročných trénincích. Proteinové přípravky jsou často obohaceny o další doplňky, vitamíny a aminokyseliny, které zabraňují katabolickým procesům.

Proteiny jsou důležité pro ochranu svalové hmoty v dietě, udržení správného pH v krvi, zdroj energie, tvorba hormonů a správné rovnováhy, pro správné fungování imunitního systému a pro správnou regeneraci těla a svalů. Proteiny se označují procentuální číslicí, která značí mnozštví gramů bílkovin na 100g. Čím je procento vyšší, tím více bílkovin protein obsahuje.

Druh cvičení má vliv na spotřebu bílkovin v těle. Záleží na tom, kolik svalových vláken při cvičení zapojíte. Spotřeba bílkovin se také zvyšuje intenzitou tréninku. Dávkování bílkovin se hodně liší. Uvádí se 0,8 – 1,4 g u běžného člověka. U sportovce se může hodnota vyšplhat až na 2g na kg váhy. S bílkovinami ovšem není radno experimentovat.  Nadměrné užívání bílkovin může negativně ovlivnit funkci ledvin. Příliš velké dávky bílkovin mohou zvýšit koncentraci amoniaku ve svalech, který způsobuje únavu.

Koncentráty

Proteiny, které jsou obohacené o vitamíny a minerály pro lepší metabolické využití v těle. Tato forma proteinu je nejčastěji využívaným suplementem. Je zde mnoho esenciálních aminokyselin. Patří do zlatého středu vstřebatelnosti a využitelnosti, podporuje nárůst svalů a regeneraci, ovšem není úplně vhodný pro rýsovací období. Dávky bílkovin by měly být rozložené během celého dne. Je zde vyšší zastoupení sacharidů, píjemná chuť, hodí se spíše do objemu než na rýsování.

100% syrovátkový protein - syrovátková bílkovina, nejrychleji stravitelná, doporučuje se ihned po tréninku. 

Syrovátkový hydrolyzát a izolát- rozlišují se zejména zpracováním syrovátky. Nejkvalitnějším zpracváním bílkoviny je syrovátkový hydrolyzát. Jako druhý v pořadí je syrovátkový izolát. Obsaují rychlo vstřebatelné a kvalitní bílkoviny , jejich vysoký obsah, minimum tuku a laktózy.

Syrovátkový izolát

Tento protein má díky svému technologickému postupu výroby vyšší biologickou hodnotu než proteiny WPC. Je velmi rychle vstřebatelný. Umožňuje rychlou regeneraci a zlepšení dusíkové bilance, která je důležitá pro tvorbu svalových vláken. Protein je oblíbený v rýsovacích fázích. 

Syrovátkový hydrolyzát

Tento protein se vyznačuje enzymatickým štěpením dlouhých molekulárních řetězců, které jsou v podstatě "předtráveny" a našemu organismu netrvá dlouho jej vstřebat. Protein s touto formou výroby se vyznačuje lepší stravitelnosti a vstřebatelností, ovšem narušením molekulárních řetězců dochází k poklesu chuti proteinu. Může mít lehce nahořklou chuť.

Kaseinový protein

Kasein (taktéž micelární protein) vzniká oddělením syrovátky z mléka. Kasein má dlouhou délku řetězců. Tento protein se používá jako noční. Kasein má velmi dobrou vstřebatelnost a je zde obsaženo množství glutaminu. Kasein vápenatý má zhruba o polovinu horší vstřebatelnost. Pokud nechceme nechat žaludek přes noc prázdný, je tento protein ideální. Mezi kaseinové proteiny řadíme o noční proteiny. 

Noční protein a vícesložkový protein

Tyto proteiny se skládají obvykle z několika druhů proteinu, které zaručují pomale a pozvolné vstřebávání do organismu. Často je ve složení syrovátkový protein, kasein, sójový protein, vaječný protein.

Sójové proteiny

Neobsahují mléčnou bílkovinu a proto jsou vhodné pro sportovce s intolerací laktózy nebo bílkovin živočišného původu. Neobsahují mléko ani lepek. Jsou často využívány vegetariány.

Hovězí protein

Protein, který se získává z hovězího masa, přičemž se odstraní cholesterol a tuk.

Podobně jako syrovátková bílkovina se rychle tráví a je dobrým zdrojem aminokyselin BCAA. Odlišnost je zejména v tom, že je i dobrým zdrojem kreatinu, který zvyšuje sílu a objem. Užívá se nejčastěji ráno. Dále pak před tréninkem a po něm.